tirsdag den 23. september 2014

Palle Petersen - Fandens Heks


Palle Petersen
Fandens Heks
291 sider
E-bog








Tak til SAXO, der venligst har givet mig dette anmeldereksemplar.

Jeg har altid været meget interesseret i hekseforfølgelsen i Europa. Helt tilbage i folkeskolen skrev jeg opgaver om hekse, og interessen har fulgt mig lige siden. Den store opgave på gymnasiet omhandlede endda en historisk og religiøs vinkel på hekseudrydningen i Europa. Så Fandens Heks var et naturligt bogvalg for mig.

Kort Referat: Vi følger i dette skønlitterært værk, Maren Spliid, Danmarks mest kendte heks, fra hendes opvækst i Grimstrup, til hendes gode liv som agtet borger i Ribe, til hendes rettergang og afbrænding på bålet. Sideløbende følger vi kong Christian den Fjerdes liv i hans jagt på storhed og ikke mindst hekse.


 Bogen er skrevet i et lyrisk nærmest poetisk sprog.

"Anne vågner! Hun stirrer rædselsslagen på bødlen - og skriger, som ser hun en djævel - og fordi hun er i stor pine! Heldigvis falder hun derpå i svime."

Dette fungerer desværre slet ikke for mig, og jeg var tæt på at give op flere gange, især i starten af bogen irriterede det mig gevaldigt. Efterhånden som jeg kom længere ind i bogen, vendte jeg mig til sproget, desværre fangede det mig bare aldrig.




En stor del af historien foregår i Grimstrup, og i Marens tidlige liv. Det er meget sent i bogen, vi kommer til hekse bebrejdelserne og rettergangen, hvilket var det, jeg fandt interessant. Jeg ville have fundet en dybere gennemgang af rettergangen, torturen og Marens tilstand i den tid mere interessant fremfor hele Marens opvækst.Når det så er sagt giver det alligevel et godt billed af Danmark i 1600 tallet, og det mandsdominerende samfund. 

Afsnittene om Kong Christian formåede heller ikke at fange min interesse. Jeg har altid troet Kong Christian den Fjerde som en stor og god konge, der opførte mange fremragende bygningsværker i København. Denne bog giver et billed af en forjættet mand, der på mange måder lider af storhedsvanvid og angst. Angst for Gud, synd og hekse, og som brugte hekse som syndebuk for hans egne mislykkedes krigsturneer og kærlighedsliv. Alt dette finder jeg også vældig interessant, under læsningen bare knap så meget.

Historien er vældig interessant, og det er tydeligt at der er gjort meget research og omhu med bogen, alligevel formåede den bare ikke at fange mig, tror desværre, at det er sproget, jeg ikke kan forlige mig med.




1 kommentar:

  1. Det lyder godt nok også, som en meget speciel skrivestil.....

    SvarSlet