torsdag den 16. april 2015

Ken Follett - Edge of Eternity


Ken Follett
Edge of Eternity/
På Kanten af Evigheden
The Century Trilogy 3
1004 sider
2014





Tredje og sidste bog i Century Trilogien. Læs evt mine tidligere anmeldelser af de første to bøger i serien: Giganternes Fald og Winter og the World
Jeg er jo en sucker for Ken Folletts episke værker. Jeg har endnu ikke læst nogle af hans krimier, men har tilgengæld slugt hans Kingsbridge historier; Jordens Søjler + Uendelig Verden og denne, Century Trilogien. Bonus-info i denne sammenhæng, Follett er faktisk igang med en tredje Kingsbridge bog, efter min mening - ikke dårligt!

I Century trilogien har vi fulgt det sidste århundredes store krige. Giganternes Fald handlede om Første Verdenskrig, Verdens Vinter om anden verdenskrig og På Kanten af Evighed, den kolde krig. Vi har igennem bøgerne fulgt de samme slægter, der befinder sig ved de forskellige brændpunkter, hhv. England, USA, Tyskland og Rusland.

På Kanten af Evigheden strækker sig over en meget stor tidshorisont 1961-2014, og vi følger de involverede personer fra barnsben til midalderen. For mit vedkommende, synes jeg desværre, at bogen strækker sig over for lang tid. Fordi der er så mange hovedpersoner formår man ikke rigtig at komme ind under huden på de forskellige, og tidshorisonten gør at man skøjter over begivenhederne. 
Alle personlighederne når enormt langt i deres liv, hvilket også giver en vis distance. Hvor de tidligere bøger havde fokus på de forskellige klasselag, opnår alle her famøsitet. Jeg savner historien fra de jævnes synspunkt. Det er da lidt iøjnefaldende, at de alle bliver store skuespillere, kæmpe popstjerner, top politikere og første journalister - det bliver lidt overfladisk.
Den historie, der berørte mig mest, var den om Berliner-muren, måske fordi, det er den, jeg bedst kan forholde mig til. Segretionskampene i USA og opløsningen af Sovietunionen var også uhyre interessante, og for en som mig, der havde en enormt dårlig historie lærer, der forklarede, at den kolde krig blev kaldt den kolde krig, fordi den ikke var varm (Øhhh...ok), har denne bog, faktisk givet mig et rigtig godt indblik i konflikterne omkring den kolde krig. Bogen kunne sågar kategoriseres som en "den kolde krig for dummies" - tilført lidt sex og rock´n´roll.

Alt-i-alt en rigtig god bog, der bestemt er værd at læse. Desværre fangede persongalleriet mig overhovedet ikke, personerne blev for overfladiske, og jeg kunne ikke identificere mig med nogen af dem. Det er lidt ærgerligt, for især i Giganternes Fald og Jordens Søjler mestrer Follett dette fantastisk. 
Hvis man ligesom mig elsker historiske dramaer - er dette en absolut must-read. 




2 kommentarer:

  1. Det var faktisk også sådan jeg havde det med den. Det blev simpelthen for overfladisk :)

    SvarSlet
  2. Jeg er enig. Den fangede slet ikke på samme måde som de 2 foregående og Kingsbridge serien. Synes slet ikke han kom i dybden med karakterne, og ja det blev bare for overfladisk. Desværre.

    SvarSlet