fredag den 15. november 2013

Bogforum 2013

Her en uge efter Bogforum 2013 er jeg hjemme i U.K med internet og klar til at reflektere over en fantastisk første gang på Bogforum.

Et alt for overfyldt og urealistisk program var kortet ned til et mindre og "mere" realistisk dagsprogram, med et nyt forfatterinterview ca hver halve time. Men som førstegangs besøgende fandt min søster Sidsel og jeg hurtigt ud af, at heller ikke dette var realistisk. Så dagen endte med at blive lidt mere spontan, det blev den nu overhovedet ikke dårligere af.

Første punkt, udover at orientere os, var GEO, som fortalte om sin bog "Ikk´ for sjov - Om kemo og comedy"

Dette var en rigtig god start på dagen, da det både var interessant og sjovt. De fleste kender jo nogle, der har været igennem en kræft-kamp, så det var interessant, humoristisk men også lidt skræmmende at høre en komikers syn på sagen. Et eks. var flere upassende kommentarer fra sygehuspersonalet, bl.a hvorfor han havde klippet hans hår? og om han ikke lige kunne sige noget sjovt. Som sygehusansat krymmede jeg tæer over disse oplevelser. 
Jeg er ikke den store biografi-fan, og det er ikke umiddelbart en bog, jeg vil investere i, ikke destro mindre skal jeg ikke udelukke, at jeg ikke kunne finde på at læse den hvis muligheden eller biblioteket tilbød den.
Da Geo nåede til spørgsmålene, besluttede vi os for at smutte, for lige hurtigt at se Hallgrímur Helgason fortælle om "Kvinden ved 1000 grader". Her lærte vi første lektie; kom når interviewet starter, ellers kan det være svært at følge med i konteksten. 
Istedet gik vi lidt rundt og kiggede på standende og mødte den ternede elefant Elmer.
Næst stod den på Morten Grunwald og Per Kuskner fortælle om bogen "Min tid i gule sokker". Her lærte vi anden lektie, hvis du vil se og høre noget, bør du komme i god tid - andre folk har fået samme ide. Så det blev kun til et glimt af Morten Grunwald, da det var fuldstændig umuligt at komme hverken frem eller tilbage, besluttede vi at gå videre.


Fra vores lærte lektier kom vi i god tid for at høre Jostein Gaarder fortælle om sin nye bog "Anna og Nova". Jeg var som enormt fascineret af bogen Sophies Verden som ung teenager, det er en af de bøger, jeg husker ligeså tydeligt og dannende for mig som Pigeliv, Liv og Alexander og Bridget Jones bøgerne. 


Vi fik her vældig gode pladser og var max klar. Tredje lektie lærtes dog hurtigt, vi er ikke særlig gode til norsk. Med koncentration gik det dog, og tror, at jeg fik langt det meste med. Gaarder er en enormt spændende og enormt intelligent person, interviewet gik hovedsageligt på klimaforandringer og Norges olieforbrug. Klimaforandringer er en stor faktor i bogen "Anna og Nova", men interviewet gik hen og blev nærmest politisk - hvilket gjorde, at det til tider blev lidt svært at følge med. Især fordi Gaarder blev så ivrig og talte lidt hurtigt til tider. Generelt et godt indlæg, men havde vi overvejet, hvor svært det norske sprog er, havde vi nok valgt et andet forfatterinterview (det var jo ikke fordi, vi manglede inspirerende forfattere at lytte til). 
Vi troede, at hver indlæg tog ca. 30 minutter hvilket ville give os god tid til at komme videre til næste punkt Kenneth Bøgh Andersen interviewes om "Julemandens Død", men Gaarders interview tog noget længere tid, hvilket betød, at vi kun lige kom i sidste øjeblik, og det var vi ikke de eneste, der gjorde. Folk myrede og skubbede for at kunne se, og mit stressniveau steg med hastig kræft. 


Så det blev et kort møde med Kenneth Bøgh Andersen - og istedet stod den på afstresning og lækker frokost. Veltiltrængt og super hyggeligt. 

Et absolut højdepunkt var Erling Jepsen og Hassan Preisler, som begge er nomineret til DRs romanprisen for hhv. "Den sønderjyske farm" og "Brun Mands Byrde". 


Wow, sikke et foredrag. Begge mænd supplementerede hinanden fantastisk, og selvom det er 2 meget forskellige bøger, fungerede interviewet bare, og de 2 meget sympatiske mænd formåede at gøre det både spændende, levende og sjovt. Timen gik alt for hurtigt, jeg kunne sagtens have lyttet til de 2 mænd i flere timer. Jeg har længe gerne villet læse Erlings bøger (jep, vi er på fornavn nu..), og gik derfra med et desperat ønske om at finde "Kunsten at græde i kor" på en af standende, for selvom det jo handlede om "Den sønderjyske farm", er jeg så tilpas neurotisk, at jeg altså vil have den første bog først.

Vi havde lidt tid til at gå rundt og se et par af standende, men fik slet ikke set det vi ville - og gik desværre glip af de gode tilbud, eneste bogkøb til mig selv blev "Vinden i Piletræerne" af Kenneth Graham. Jeg ville rigtig gerne have set de andre gode tilbud, men menneskemylderet var enormt, og hvis jeg ikke kan gå og kigge i fred, bliver jeg altså hysterisk. 

Da mine ben var godt trætte, gjorde jeg mig klar til Jan Guillou, ved at høre 20 minutter af foredraget inden omhandlende bogen "Islamisme - en orientalsk totalitarisme" ved professor Mehdi Mozaffari. Imens gik min søster på jagt efter et par gode tilbud og drikkelse. Jeg formåede skarphændet at skaffe en ekstra plads, jeg var ikke den eneste, der havde siddet og prøvet at se  interesseret ud, blot for at holde pladsen til Guillous interview. 


Så vældig engagerede og klar til at få endnu en oplevelse så vi Jan Guillou gå på scenen. Fjerde lektie slog os så snart han åbnede munden (her har jeg valgt at tage citatet direkte fra min søsters blogindlæg, da jeg synes, at det opsummerer det fantastisk) " Det var så dagens fjerde og sidste lektie: når du nu havde svært ved at forstå norsk, hvordan kan du så tro at du fatter et svensk foredrag! Lad være med at se oplæg fra svenske forfattere!" Efter 5 minutter rejste vi os og lod vores siddepladser gå til de stående lyttere. 

Herefter stod den på et kort glimt af Josefine Ottesen, lidt flere af standende, og turen gik hjem til fyn. 

Wow, sikke en dag - fyldt med gode oplevelser og god stemning. 
Bogforum er efter et besøg blevet en tradition. Jeg glæder mig til næste år!

2 kommentarer:

  1. Sikke meget I har fået set og oplevet! Hvor lyder det skønt! :)

    SvarSlet
  2. ja, det var bare en rigtig god dag!

    SvarSlet