fredag den 1. august 2014

J.K. Rowling - Harry Potter - and the order of the Phoenix


J.K. Rowling
Harry Potter - and the Order of the Phoenix/
Harry Potter - og Fønixordenen
Harry Potter 5
766 sider






Ingen sommer uden lidt Harry Potter. Jeg er igang med at genlæse serien, denne gang på originalsprog for første gang.

Harry Potters femte år på Hogwarts er endnu engang fyldt med udfordringer og spænding; Et dementorangreb, professor Umbridge, Gawp, Thestraler, Grimmauld place, occlumency, Dumbledores army, lidt kærlighedskvaler og selvfølgelig en hel del uhygge. Udover Lord Voldemorts tilbagetog mod magt, er den femte bog også en enorm udviklingsrejse for Harry, der som teenager befinder sig i et værre følelsesmæssigt rod. 

Harry Potter og Fønixordenen er min favorit Harry Potter bog. Jeg elsker den udvikling Harry gennemgår, og hans helt almindelige teenage kvaler. Påtrods af det magiske univers og alle Harrys prøvelser, tror jeg, at de fleste teenagere vil kunne identificere sig, med mange af de følelser Harry står med. Jeg synes, at Rowling får det beskrevet så fint og lige til. Det er desværre også det, der gør, at fønixordenen er den af filmene, jeg mindst kan lide. Harry virker så vred i filmen, og jeg synes ikke, at de formår at vise frustrationerne og bekymringerne, det der gør vreden så menneskelig. 

Endnu et mesterligt værk, hvis man endnu har serien til gode, er det altså bare at komme igang!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar