onsdag den 18. april 2012

Jean M. Auel - Hestenes Dal




Jean M. Auel
Hestenes Dal
2. bog i serien om Jordens Børn
588 sider








Hestenes Dal er anden bog i serien om Jordens Børn, hvor den første er Hulebjørnens Klan. Denne serie, har jeg hidtil troet, var enormt kedelig, men efter at have købt Hulebjørnes Klan til et vældig tilbud; 20 kr og fået den læst, var jeg fanget. En meget spændende episk beretning om livet og jorden i istiden.

I Hestenes Dal er Ayla, en tidlig Homo Sapien, der efter at være blevet stemplet død af den neaderthaler - klan hun er vokset op ved, nået til Hestenes Dal. Her finder hun en grotte, hvor hun beslutter at blive vinteren over. Fra grotten tager hun sig af føllet Whinney, der ikke kun bliver hendes ven men også en vigtig jagtpartner. Ayla får brug for sine evner inden for medicin, da hun tager en huleløve unge til sig og redder fra døden. Her dannes også et utrolig bånd imellem det vilde dyr og mennesket Ayla. For at overleve danner Ayla disse forhold til dyrene, som kommer til at betyde alt for hende.
Parallelt med Aylas historie følger vi Jondalar og Thonolan brødre fra langt vestpå, der er på på en stor rejse, de rejser mod udmundingen af den store moderflod. Vi følger deres rejse, og de menneskegrupper de møder på deres vej.
Sidst i bogen flettes Jondalar og Aylas skæbne sammen - og Ayla får endelig set et menneske som hende selv.

Jeg læste bogen på engelsk, hvilket jeg lidt har fortrudt, da jeg har læst den første på dansk, og har den tredje ventende på dansk. Der er mange naturbeskrivelser, som jeg nok havde fået mere ud af, hvis jeg havde læst bogen på dansk. 
Efter min mening er der lidt for meget romantik, og jeg synes, at man ventede meget længe, før Ayla og Jondalars skæbner endelig flettedes sammen. Ikke destro mindre er det en rigtig god bog, og jeg glæder mig til at gå igang med den tredje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar