tirsdag den 13. august 2013

Harper Lee - To Kill a Mockingbird



Harper Lee
To Kill a Mockingbird
309 sider







På alle must-read lister finder du bogen To Kill a Mockingbird af Harper Lee, af alene den grund har denne bog stået på min to-read liste i årevis. At jeg endelig fik fundet den frem, skyldes hovedsageligt Bogchallenge 2013, hvor jeg besluttede mig for, at 2013 skulle være året, jeg endelig fik læst denne klassiker. Det har jeg bestemt ikke fortrudt.

I 1930érnes Alabama møder vi, i den søvnige men typiske amerikanske by Maycomb, søskendeparret Jem og Scout. Igennem Scouts barneøjne oplever vi byens daglige færd. 
Vi følger Jem og Scouts udvikling, da deres far, forsvarsadvokaten Atticus skal forsvare negeren Tom Robinson, der er blevet anklaget for at have voldtaget at ung hvid kvinde. 
Familielivet bliver sat på en prøvelse, da ikke alle hvide i byen kan acceptere at Atticus rent faktisk forsøger at forsvare Robinson og finde retfærdighed. Jem og Scout må derfor langsomt udvikle sig og tage stilling til deres egen og byens holdning til segregation, og om den såkaldte demokratiske verden de lever i virkelig er så sort og hvid. 

Igennem Scouts barn-lige syn på verdenen bliver moralen langsomt men sikkert indført  - og historien lander derfor en på en fin måde lige i hjertet, uden at man føler sig påtvunget en løftet pegefinger, eller en bestemt holdning.

Dette er sådan en fin historie, der så enkelt og fint fortæller om en historisk periode, der aldrig må glemmes. 
En klassiker, der fortjener sin klassiker-status, dette er absolut et must-read, der fortjener alle mine varmeste anbefalinger.






7 kommentarer:

  1. Nu må jeg altså snart få den læst!.... Men det siger jeg nu snart om mange bøger... hehe

    SvarSlet
  2. ja, men denne her er altså værd at skubbe lidt højere op på listen ;)

    SvarSlet
  3. Det er virkelig en klassiker i ordets mest simple forstand. Jeg elsker den.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, jeg er også vildt begejstret - havde slet ikke forestillet mig at den var så god. Kan slet ikke anbefale den nok, så smuk en bog.

      Slet
  4. Det er også en af de bøger, der står og venter på min "to read" liste, den lyder virkelig god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har stået på min liste i mange år, forventede den at være ret tung ligesom så mange andre klassikere, men det er virkelig en fin klassiker!

      Slet
  5. Den er så god - så ligetil og godt fortalt på samme tid :-)


    Mvh. Den lille Bogblog

    SvarSlet