lørdag den 10. august 2013

Litterære Rejsedestinationer - Island 1

Rejsen til Jordens Indre - Jules Verne

Jules Verne fandt inspiration til sin berømte bog Rejsen til Jordens Indre i den fantastiske Islandske natur, gletcher Snæfellsjökull ligger ramme om den klassiske fortælling.

Klassikeren blev skrevet i 1864 og omhandler den tyske geolog Otto Lindenbrock og hans nevø Aksel, der begynder en episk rejse til jordens indre, efter at have oversat en gammel islandsk rune tekst af Arne Saknussemm fra 1600-tallet der beskriver, hvordan man begiver sig mod jordens indre:

"Descend into the crater of Yokul of Sneffels, Which he shade of Scartaris caresses, Before the kalends of July, audacious traveller, And you will reach the centre of the earth. I did it."
Arne Saknussemm

Jeg besøgte i sommers Snæfellsjökull og begyndte min egen rejse til jordens indre, jeg nåede 32 meter under jorder i lavagrotten Vatnshellir, og måtte så opgive min videre rejse, min Islands rejse fortsatte, men drømmen om Jordens Indre må jeg nøjes med at følge igennem Jules Vernes magiske univers.


3 kommentarer:

  1. Åh hvor fint sådan at træde i den kære Vernes fodspor :)

    SvarSlet
  2. Spændende. Og bogen er god :)

    SvarSlet
  3. Åh hvor sejt at have været der hvor inspirationen opstod! :)

    SvarSlet