onsdag den 11. juni 2014

Stephen King - Doctor Sleep


Stephen King
Doctor Sleep/
Doktor Søvn
Ondskabens Hotel 2
482 sider






Min absolut yndlings horror bog er Ondskabens Hotel. Jeg husker tydeligt hvordan hårene rejste sig på mine arme, og den ambivalente følelse af at måtte vende næste side, men samtidigt holde igen, fordi mit hjerte sad helt oppe i halsen.

Jeg havde derfor store forventninger og kastede mig straks over bogen, da den endelig ankom med posten. 

Dan Torrence er vokset op, og på trods af sin fars livs historie og hans egne gode intentioner har alkoholen taget over, og han lever et omfartende liv i sin søgen efter mareridts frie nætter. I byen Frazier falder han med hjælp fra nye venner til ro og får styr på sit liv. Arbejdet på et hospice giver ham øgenavnet Doctor Sleep, da han bruger sin shine til at hjælpe de døende over på den anden side. 
Ligesom Dick Hallorann var mentor for Danny Torrance, bliver Dan mentor for pigen Abra, der viser sig at have et specielt stærkt shine. Dette giver problemer for dem begge, da gruppen The True Knot, som lever af steam (shine), får færten af Abra. Dan må derfor tilbage, hvor det hele startede og se sine spøgelser i øjnene.

Doctor Sleep er bestemt en page-turner, den holder dig ved ilden, og har alt, hvad en god thriller behøver. Det er spændende, at læse hvad der blev af Danny, og King formår at føre det hele videre på en unaturlig troværdig facon. 
Det eneste, jeg savnede, var uhyggen, bogen kryber ikke ind under huden på mig og får mine hår til at rejse sig, den efterlader mig ikke i en Joey-tilstand, hvor jeg bliver nød til at putte den i fryseren, og det er lidt ærgerligt, for det var netop det, jeg sådan havde glædet mig til. Når det så er sagt, er bogen bestemt værd at læse. 
Hvis man holder af The Shining, er dette et absolut must!

7 kommentarer:

  1. Dejlig anmeldelse! Det er helt sikkert en bog, jeg skal læse på et tidspunkt, da jeg har en svaghed for King-bøger. Ondskabens hotel er dog ikke blandt mine favoritter, men det er bestemt en af hans bedste bøger, og det er meget interessant, at han har valgt at skrive denne efterfølger :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidst i bogen er et lille "forfatterens tanker" indlæg, hvor King fortæller at han utallige gange er blevet spurgt hvad der blev af Danny, hvilket gjorde ham selv så nysgerrig at han måtte skrive denne bog. Jeg har ikke læst vildt meget King, ca 5 af hans bøger, men bliver mere og mere nysgerrig på hans forfatterskab.

      Slet
  2. Åh glæder mig sådan til at læse den, men er også lidt nervøs! Altså, det er eddermanme en 'to'er' der har noget at leve op til :D Men din anmeldelse er jo ganske positiv, så det kan jo nok ikke være helt galt :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bestemt værd at læse, efter min mening kan den ikke leve op til The Shining, men det er stadigvæk en virkelig god bog. Så du kan roligt glæde dig!

      Slet
  3. Altså jeg ved godt at den ligger lige til højrebenet, men alligevel.... Doktor Søvn.... :) God anmeldelse. Må læse den på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det lyder noget fesent; doktor søvn... fik du egentligt fået læst ondskabens hotel? Du må sige hvis jeg skal have den med til DK?

      Slet
    2. Ja, jeg fik den læst :) Den var god. Men du må gerne vente med at tage den med hjem, har så mange bøger lige for tiden :)

      Slet