onsdag den 16. juli 2014

Jan Guillou - Dandy


Jan Guillou
Dandy
Det store Århundrede 2
357 sider








Dandy er anden bog i serien "Det store Århundrede", der følger tiden fra 1900-2000. Du kan læse min anmeldelse af første bog i serien; Brobyggerne her.

Dandy forløber parallelt med Brobyggerne, men følger den tredje bror Sverre. Efter endt diplomingeniør uddannelse i Dresden vælger Sverre at stikke af fra sine forpligtigelser som jernbaneingeniør på Bergensbanen, og drager med sin elsker lord Albie af Manningham til England. Bogen skildrer Sverres liv som homoseksuel og kunstner i starten af 1900 tallet. 
Sverre og Albie lever det kunstneriske overklasseliv i London, det er dog hverken problemfrit eller sorgløst, da der er mange tabuer forbundet med deres valgte levestil.
Første verdenskrig får også store konsekvenser for Sverre, der som tysk uddannet nordmand i England mødes med foragt, at han derudover er kunstner og har "unævnelige" homoseksuelle tilbøjeligheder, gør det ikke nemmere, og Sverre må tage op til revision, hvem og hvad han er. 

Jeg blev hurtigt hensat til 1900 tallets England, overklasselivet på Manningham gods og kunstner livet i London beskrives med en sådan livagtighed og oprigtighed, at jeg næsten følte, at jeg selv var en del af det. 

Endnu engang savner jeg mere dybde i første verdenskrig konflikten. Guillou har rig mulighed, for at uddybe de forskellige problemstillinger der gives i hhv Brobyggerne og Dandy, men skøjter hurtigt forbi og efterlader mig med et overfladisk helhedsindtryk. 
Jeg kan ikke lade være med at sammenligne bøgerne med Ken Folletts millenium trilogi (Giganternes Fald og Verdens Vinter), og føler desværre, at Guillou halter lidt ifht potentiale og dybde.

Når det så er skrevet, er jeg alligevel meget betaget af bøgerne. Det er drøngod underholdning og jeg glæder mig til at læse videre på serien.


2 kommentarer:

  1. Jeg har det ret meget på samme måde som dig - det er en god bog (især når man elsker DEN slags bøger), men den kan bare ikke helt det samme som Follets bøger! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev faktisk ret overrasket, jeg havde forestillet mig, at Guillou var meget tung læsning, især ifht follett, men det er jo ligefrem mere letlæseligt og overfladisk.

      Slet