torsdag den 12. december 2013

Charles Dickens - Et Juleeventyr



Charles Dickens
Et Juleeventyr/
A Christmas Carol
Audio Book - LibriVox






Så fik jeg hørt min første lydbog - og det var en succes. Det har været enormt hyggeligt at få "fortalt" en historie. At historien så var Et Juleeventyr har kun gjort succesen større.

Mr Scrooge er en selvisk, nærig, ensom forretningsmand, der udelukkende tænker på at tjene penge, og som synes, at julen er noget værre humbug. Julenat får mr Scrooge besøg af julens 3 ånder; Den svundne juls ånd, den nuværende juls ånd og den kommende juls ånd, der viser Scrooge, hvad der har været, hvad der er, og hvad der vil blive. 
Disse oplevelser giver mr Scrooge en mulighed for at ændre hans liv, så han kan glæde både andre og sig selv. 

Et juleeventyr findes i utallige versioner, min yndlings har hidtil været en Disney billedbogs version med onkel Joakim som Scrooge og den stakkels fattige Anders And, som knokler for lud og koldt vand. Jeg husker tydeligt Anders Ands hullede galocher og Rip, Rap og Rups glæde i slutningen af bogen. Af mærkværdige årsager har jeg ikke fået læst Dickens den originale Et Juleeventyr før nu. 

Dette er en fantastisk dejlig historie, med et fantastisk budskab - jeg er slet ikke i tvivl om, at denne bog vil blive en fast juletradition hjemme hos mig.

1 kommentar:

  1. Sikke en yndig udgave af bogen, du har!

    Jeg elsker Dickens' julehistorie, den er virkelig så klassisk og fuldstændig udødelig. Sjovt nok forbinder jeg den også altid med Joakim von And :D

    SvarSlet