søndag den 7. september 2014

Thomas Harris - The silence of the lambs


Thomas Harris
The silence of the Lambs /
Ondskabens Øjne
2. bog i serien om Hannibal Lector







Jeg elsker filmen Ondskabens Øjne, så da jeg faldt over denne bog, måtte jeg simpelthen eje den.

Kort referat: FBI eleven Clarice Starling bliver involveret i opklaringssagen af Buffalo Bill. Overvægtige kvinder bortføres og dukker skamferede op i floder rundt omkring i landet. Da senator Martins datter forsvinder, arbejder de imod tiden for at redde hende, og Clarice må opsøge den fængslede kannibal og psykolog Hannibal Lector for at få dybere indsigt i sagen.

Det kan være svært at sammenligne bøger og film. Jeg bliver ofte skuffet over film baseret på elskede bøger, og kan dvæle ved de små ændringer, og forskelle, specielle episoder der er udelukket, eller personer jeg havde forestillet mig anderledes.
I denne sammenhæng har jeg set filmen først, og ikke bare en men mange gange, så Anthony Hopkins og Jodie Foster viste sig straks for mit indre lærred. Bogen følger filmen præcist... eller omvendt filmen følger bogen præcist, helt ned til kapitel inddeling og scener følges de ad. Sidst i bogen er der et par enkelte praktiske helt ubetydelige ændringer, virkelig småting som Lector, der i bogen skriver et brev til Starling, hvor han i filmen ringer til hende. Ubetydelige småting.

Med dette taget i betragtning burde jeg at elske bogen ligeså højt, som jeg elsker filmen, meen, det er bare ligesom om, at filmen kommer mere under huden på mig. Jeg havde forventet, at bogen ville være lige en tand mere uhyggelig, klam, skræmmende, spændende, men jeg må indrømme, at jeg faktisk kedede mig lidt, måske fordi jeg kender forløbet så godt, måske fordi sproget bare ikke fangede og var helt så nuanceret, som jeg havde håbet.

Dermed ikke sagt at det er en dårlig bog, for det er en rigtig god bog, jeg elsker den bare ikke lige så højt som filmene. Jeg skal helt bestemt have læst Red Dragon, Hannibal og Hannibal Rising, de film kender jeg heller ikke så godt, så overraskelses momentet vil forhåbentlig have sine fordele.





1 kommentar:

  1. Selvom du siger at du kedede dig en smule, så er jeg sikker på at jeg vil synes den er mega uhyggelig, så den skal jeg nok ikke læse ;)

    SvarSlet